Księga gości    |    Kontakt    |    Adresy    |    Szukaj    |    Forum    |    Galeria    |    Kartki    |   
  Strona główna
  Zakon i jego historia
  Rok Jubileuszowy
  Pijarski Rok Powołaniowy 2012
  Pijarzy w Polsce
  Biblia
  Sakramenty
  Kwartalnik eSPe
  Pijarzy na świecie
  Duszpasterstwo powołań
  Modlitwa
  Szukającym drogi
  Humor
     Królowa Szkół Pobożnych
     Św. Józef Kalasancjusz
     Rok o. J. Górszczyka
     Aktualności
     Rozważania
     Akcje duszpasterskie
     Rekolekcje
     Świeccy pijarzy
     Katalog www
     Dokumenty, listy i orędzia
     Droga Krzyżowa
     Pijarzy dzieciom
     Ośrodek w Łapszach
     Pijarski kościół w ŁOWICZU
     Z PIJARSKIEGO ARCHIWUM
     Czy wiesz, że...
     Polecamy
     KONKURS na Grób Pański
     Święta Współbraci

E-mail
Hasło
 » Zapomnialem hasła
 » Załóż konto
 Tu jestes: Home :: Strona główna

V E N I ! ... - Wielkie Antyfony Adwentowe


Módlmy się  Wielkimi Antyfonami 


Przez cały czas naszego adwentowego oczekiwania rozbrzmiewają w naszych kościołach błagalne śpiewy, przyzywające przyjścia Pana.
Ale im bliżej do chwili, kiedy Gwiazda Betlejemska zaświeci z całą mocą,  tym bardziej liturgia oraz związane z nią śpiewy nabierają intensywności. Ostatnie godziny oczekiwania na spotkanie z Nowonarodzonym przyozdobione są w liturgii siedmioma szczególnymi antyfonami, które śpiewamy wraz z nieszporami adwentowymi od 17 grudnia aż do 23 grudnia; każdego dnia kolejną zwrotkę.
Wielkie Antyfony są uroczyście śpiewane w języku łacińskim w kościołach katedralnych i wspólnotach klasztornych.
Pierwsze wzmianki o tych antyfonach pochodzą mniej więcej z VIII wieku, a impuls do ich powstania dał papież Grzegorz I Wielki. Nazywa się je antyfonami "O", gdyż w łacińskim oryginale wszystkie zaczynają się od tej litery alfabetu. Po niej następują w tekście starotestamentowe określenia oczekiwanego Mesjasza. Dziś już rzadko śpiewa się je w języku łacińskim. Warto jednak wiedzieć, że mają tak długą i bogatą historię, ale nade wszystko, że są wyrazem niecierpliwego i pełnego radości oczekiwania na Zbawiciela. Przyjrzyjmy się bliżej tym antyfonom ( w brzmieniu polskim) zwracając uwagę na zawarte w nich modlitewne treści.

Módlmy się antyfonami

Każda z wielkich antyfon kończy się krótką modlitwą. Zobaczmy, że jest to autentyczna szkoła modlitwy. Możemy z tych zwięzłych słów wybrać najbardziej nam bliskie i uczynić z nich krótką modlitwę, która można powtarzać w ciągu dnia, stosownie do potrzeb chwili. Jest to pradawna metoda tzw. aktów strzelistych.

17 grudnia
Mądrości (Sapientia) ,
która z ust Bożych
wypływasz. Wszystko urządzasz,
zewsząd cel dobywasz Przybądź i naucz nas dróg
roztropności Wieczna mądrości.

Antyfona O Mądrości! prosi Chrystusa: Przyjdź i naucz nas dróg roztropności. To bardzo ważna prośba w najróżniejszych okolicznościach życia: przy podejmowaniu każdej decyzji, w nowych i niespodziewanych sytuacjach. Jest to modlitwa na każdą trudniejszą chwilę życia. Można połączyć ją z Broń nas od złego", wezwaniem z Ojcze Nasz.

18 grudnia
O Adonai! Wodzu Izraela, Coś go wybawił z rąk
nieprzyjaciela, Przybądź upadłym pod
ciężkim brzemieniem, Z silnym ramieniem!

Antyfona O Adonai, o Panie prosi Pana Jezusa: Przyjdź wyzwolić nas potężnym ramieniem. W Starym. Testamencie ramię oznacza dzidzielnego bojownika, a w Nowym Testamencie oznacza wyciągnięte ręce Piotra na krzyżu (por J 21, 18) i ramiona Pana Jezusa przybite do krzyża. W tej modlitwie prosimy o łaskę, wysłużoną męką śmiercią Pana Jezusa dla nas i dla naszego zbawienia.

19 grudnia
Korzeniu (Radix) Jesse!
Tyś chorągwią ludów, Zamilkną ludy na widok
Twych cudów, Przybądź i pospiesz, użal
się złej doli,
Wybaw z niewoli

Antyfona O Korzeniu Jessego mówi nie tylko o niewoli Izraelitów w Starym Testamencie i niewoli rzymskiej za czasów Jezusa, ale prosi o wyzwolenie z grzechu, bo cóż zda się wolność polityczna jeśli, trwamy w niewoli grzechu? Módlmy się o wyzwolenie z grzechu, pamiętając, że to nie Pan nasz zwleka z wyzwoleniem od grzechu, lecz my.

20 grudnia
Kluczu (Clavis) Dawidów!
Izraela Boże, Co Ty otworzysz nikt
zamknąć nie może! Przybądź, a wywiedź
mocą Twej prawicy, Więźniów z ciemnicy!

Antyfona O Kluczu Dawida mówi o uwięzieniu człowieka. Różne są formy tego uwięzienia, na przykład, uwięzienie przez nałóg. Stąd antyfona prosi o wyzbycie się z więzienia ciemnicy, czyli z nałogu moralnego, który prowadzić może do śmierci.

21 grudnia
O Wschodzie (Oriens)
ranny! Światło wiekuiste, Sprawiedliwości słońce
promieniste, Przybądź i oświeć w
ciemnościach siedzące, Nędznych tysiące!

Antyfona O Wschodzie dotyczy tych, którzy żyją bez nadziei i Boga na tym świecie. Antyfona prosi by wzeszło dla nich Słońce miłości i zbawczej sprawiedliwości, by uniknęli zagrożeniu przedwczesnej śmierci, a weszli w krąg Bożego światła i poznali ciepło miłości.

22 grudnia
Królu (Rex) narodów! Tyś
ich upragnieniem, Tyś jest węgielnym
jedności kamieniem, Przybądź, niech człowiek
przez Ciebie stworzony, Będzie zbawiony!

Antyfona O Królu narodów przypomina nam przez wspomnienie o Kamieniu węgielnym, który leży u podstaw jedności budowli, włącza nas - jako żywe kamienie - w jedną duchową budowlę Kościoła. Czyni nas uczestnikami kapłaństwa wiernych w Kościele zjednoczonym pod berłem Króla narodów, naszego Zbawiciela.

23 grudnia
Emmanuelu! Królu,
Prawodawco, Oczekiwanie narodów i
Zbawco. Przybądź i nasze
wysłuchaj wołanie, Boże, nasz Panie!

Antyfona O Emanuelu przypomina nam, że Emmanuel-Bóg z nami - nam towarzyszy od naszego narodzenia aż do spotkania z Bogiem w wieczności. Jest z nami przez łaskę uświęcającą, a jeśli zbłądzimy szuka nas aż znajdzie w sakramencie Pokuty i Pojednania. Antyfona jest wołaniem o nasze nawrócenie. Musimy stale się nawracać i korygować najmniejsze odchylenia, by się bronić przed doczesną i wieczną katastrofą.


 Zauważmy, że czytając od tyłu pierwsze łacińskie litery wielkich antyfon, otrzymamy krótkie, siedmioliterowe zdanie (akrostych): Ero cras,co znaczy: Będę jutro. Trudno już dziś dojść do tego, czy to celowy zabieg anonimowego autora, czy też zwykły przypadek.
Każda z nich zawiera ( w łacińskim brzmieniu) też słowo Veni - Przyjdź - krótkie błaganie o zbawienie ludzkości.
Jedno jest pewne. Będę jutro to przepiękna, kryjąca się w antyfonach odpowiedź Pana Jezusa na zanoszone do Niego przez cały adwent wołanie: Marana tha - Przyjdź Panie Jezu.

na podstawie: www.sandomierz.opoka.org.pl

««Powrót

wersja do druku    wyślij znajomemu
POZOSTALE DZIALY SERWISU:
[ Strona główna ]      [ Zakon i jego historia ]      [ Rok Jubileuszowy ]      [ Pijarski Rok Powołaniowy 2012 ]      [ Pijarzy w Polsce ]      [ Biblia ]      [ Sakramenty ]      [ Kwartalnik eSPe ]      [ Pijarzy na świecie ]      [ Duszpasterstwo powołań ]      [ Modlitwa ]      [ Szukającym drogi ]      [ Humor ]     

1999-2014 © Wszelkie prawa zastrzeżone       Copyright pijarzy.pl :: Powered by AntCms