Księga gości    |    Kontakt    |    Adresy    |    Szukaj    |    Forum    |    Galeria    |    Kartki    |   
  Strona główna
  Zakon i jego historia
  Rok Jubileuszowy
  Pijarski Rok Powołaniowy 2012
  Pijarzy w Polsce
  Biblia
  Sakramenty
  Kwartalnik eSPe
  Pijarzy na świecie
  Duszpasterstwo powołań
  Modlitwa
  Szukającym drogi
  Humor
     Królowa Szkół Pobożnych
     Św. Józef Kalasancjusz
     Rok o. J. Górszczyka
     Aktualności
     Rozważania
     Akcje duszpasterskie
     Rekolekcje
     Świeccy pijarzy
     Katalog www
     Dokumenty, listy i orędzia
     Droga Krzyżowa
     Pijarzy dzieciom
     Ośrodek w Łapszach
     Pijarski kościół w ŁOWICZU
     Z PIJARSKIEGO ARCHIWUM
     Czy wiesz, że...
     Polecamy
     KONKURS na Grób Pański
     Święta Współbraci

E-mail
Hasło
 » Zapomnialem hasła
 » Załóż konto
 Tu jestes: Home :: Strona główna

W Nagasaki beatyfikacja japońskich męczenników


Beatyfikacja 188 japońskich Męczenników
24 listopada 2008 roku, Nagasaki


Początki chrześcijaństwa w Japonii
Chrześcijaństwo przywiózł do Japonii św. Franciszek Xavery SJ w 1549 roku. Przebywał tu nieco ponad 2 lata, po czym jego działalność misyjna była kontynuowana pod przewodnictwem oddanych sprawie jezuitów: Lawrence Ryosai i Luisa Almeide. Dzięki ich wielkiej pobożności Kościół Katolicki został dobrze ugruntowany i zaczął budować nowe kościoły i szpitale w Kyoto, Osaka, Yamaguchi oraz na obszarze Kyushu. Wiara chrześcijańska rozpowszechniała się pomiędzy szlachtą feudalną, samurajami, a także wśród ogółu społeczeństwa. W 1579 r. przybył do Japonii oficjalny wizytator zakonu jezuitów, o. Alessandro Valignano, i ustanowił program obejmujący niższe i wyższe seminarium w celu kształcenia japońskich księży. Z jego inicjatywy czterech japońskich seminarzystów zostało wysłanych do Rzymu jako kurierzy Katolickich Panów Japonii. Jednym z tych młodych delegatów był Julian Nakaura, który wyjechał, aby zostać kapłanem. Jest on jednym z męczenników, którzy będą beatyfikowani w tym roku.

Święty Paweł Miki i jego towarzysze (26 japońskich męczenników)
Okres jezuickiej misji u schyłku XVI wieku zbiega się z czasem umacniania władzy Oda Nobunga na terenach obejmujących przeważającą część Japonii. Jednakże całkowita kontrola poddanych została osiągnięta dopiero przez jego następcę Toyotomi Hideyoshi, który nie dopuszczał niczego, co mogłoby mu przeszkodzić w zjednoczeniu Japonii. W 1587 r. Hideyoshi wydał dekret usuwający z Japonii wszystkich katolickich misjonarzy. Jego celem było ograniczenie wpływu Europejczyków na bieżące wydarzenia kraju. Konsekwencją dekretu było męczeństwo Pawła Miki oraz franciszkańskiego księdza Pedro Batuista razem z 24 towarzyszami w Nishizaka na terenie Nagasaki w 1597 r. Są oni znani w liturgii jako 26 męczenników (20 Japończyków, 4 Hiszpanów, 1 Portugalczyk i 1 Meksykanin) i byli kanonizowani w 1862 r.; ich święto jest obchodzone w Japonii 5 lutego.

Fot. Obraz przedstawiajacy ukzyżowanie męczenników oraz pomnik upamiętniający meczeństwo na wzgórzu Nishizaka - w miejscu męczeństwa


Prześladowania i męczeństwa w okresie Edo (od 1603 r. do 1868 r.)
Wraz z ustanowieniem administracji rodu Tokugawa w Edo (dawna nazwa Tokio) w 1603 roku, prześladowanie chrześcijan stało się bardziej surowe za sprawą Shoguna Ieyasu. Przyjmuje się, że we wczesnym okresie Edo w Japonii było około 400 tys. katolików, z czego kilkadziesiąt tysięcy zostało męczennikami. Skali dzikości i długości prześladowań we wczesnym okresie Edo nie da się z niczym porównać. Spośród wielu męczenników 205 zostało błogosławionymi w 1867 roku, wliczając grupę 55 chrześcijan zamęczonych w Nagasaki 10 września 1622 roku. Kolejna grupa 16 męczenników, w tym dominikanie Thomas Nishi i pierwszy filipiński święty Lawrence Ruiz, była kanonizowana przez Jana Pawła II w 1987 roku.

Julia Ota i Hara Mondo
Julia Ota była koreańską dziewczyną przywiezioną do Japonii w okresie panowania rodu Hideyoshi i pracowała jako służąca chrześcijańskiego pana Konishi Yukinaga. Następnie rozpoczęła pracę w pałacu Shoguna Ieyasu jako pokojówka, gdzie dała się poznać jako pobożna katoliczka. Kiedy w 1612 roku Shogun zażądał, aby cała jego służba zrzekła się chrześcijaństwa, Julia sprzeciwiła się i za karę została zesłana na odległą wyspę Izu. Inny sługa John Hara Mondo pochodzący z Sakura w Chiba, również odmówił wyrzeczenia się wiary chrześcijańskiej i został odwołany przez Shoguna. Później w 1623 roku wraz z 49 innymi chrześcijanami został zamęczony w Fuda-no-tsuji niedaleko Shinagawa w Tokyo. On również ma być beatyfikowany w tym roku.

Beatyfikacja Piotra Kibe i 187 męczenników
Ceremonia beatyfikacji, która będzie miała miejsce 24 listopada 2008 roku w Nagasaki, odbędzie się, aby uczcić wiarę i pobożność 188 męczenników z wczesnego okresu Edo. Pochodzą oni z całej Japonii i wywodzą się z różnych warstw społecznych: świeccy i księża, kobiety i dzieci, samuraje, zwykli ludzie i niepełnosprawni. Dwie najliczniejsze grupy to: 52 wiernych z Kyoto zamęczonych w 1622 roku i 53 z Yonezawa w Prefekturze Yamagata, zamęczonych w 1629 roku. Ostatnim z grupy 188 wiernych, którzy zostali zamęczeni we wczesnym okresie Edo, był o. Piotr Kibe, jezuita stracony w Asakusa w Tokyo w 1639 roku.
184 z grupy 188 męczenników to osoby świeckie, które zostały w tym czasie skazane na zesłanie. Rodziny jak i małe wspólnoty ludzi świeckich wspierały się wzajemnie w podtrzymywaniu wiary. Czterech kapłanów męczenników potajemnie wróciło do Japonii, aby służyć wiernym najlepiej jak tylko mogli, ukrywając się jednocześnie przed władzami. Byli jak „dobry pasterz”, który jest gotów oddać życie za swoje owce.

Odnowa Kościoła w Japonii
Podczas 250 lat okresu Edo „ukryci katolicy” z Nagasaki i Goto w pn. Kyushu, potajemnie podtrzymywali wiarę przekazując ją następnym pokoleniom (Ewenement na skalę światową: modlitwy i formy liturgii sprawowane przed 250 laty przetrwały bez księży w niezmienionej formie do czasów współczesnych. Do dzisiaj można spotkać w tym rejonie potomków ukrytych katolików pielęgnujących wiarę zaszczepioną przez pierwszych misjonarzy – przyp. tłumacza). W połowie XIX wieku japońskie porty zostały na nowo otwarte i cudzoziemcy zaczęli odwiedzać Japonię. Kapłani należący do Paryskiego Towarzystwa Misjonarzy, którzy zostali wysłani do Japonii, rozpoczęli budowę kościołów w wielu częściach Japonii, również w Oura w Nagasaki. „Ukryci katolicy”, odwiedzali nowe kościoły i wyznawali swoją wiarę przed francuskimi misjonarzami – było to dramatyczne spotkanie po 250 latach prześladowań. Nawet na tym etapie katolicy nie byli wolni od ucisku i dyskryminacji, ale w końcu wolność wyznania została uznana przez wszystkich, a Kościół Katolicki był w stanie służyć ponownie.
Beatyfikacja 188 męczenników jest dla Kościoła w Japonii ważną okazją do refleksji na temat wiary naszych chrześcijan sprzed 400 lat. My także powinniśmy wypracować i rozwinąć silną wiarę w Boga pokładając w Nim nadzieję, bez względu na to, co się stanie oraz żyć z Miłością po wszystkie dni naszego życia.
(List Pasterski Archidiecezji Tokijskiej. Tłum. Adam Kurzak Sch.P.)

fot. Najstarszy w Japonii Koscioł  rzymsko-katolicki z 1865 r. w Oura (Nagasaki)

««Powrót

wersja do druku    wyślij znajomemu
POZOSTALE DZIALY SERWISU:
[ Strona główna ]      [ Zakon i jego historia ]      [ Rok Jubileuszowy ]      [ Pijarski Rok Powołaniowy 2012 ]      [ Pijarzy w Polsce ]      [ Biblia ]      [ Sakramenty ]      [ Kwartalnik eSPe ]      [ Pijarzy na świecie ]      [ Duszpasterstwo powołań ]      [ Modlitwa ]      [ Szukającym drogi ]      [ Humor ]     

1999-2014 © Wszelkie prawa zastrzeżone       Copyright pijarzy.pl :: Powered by AntCms